Marktonderzoek

Marktonderzoek

Bij een marktonderzoek wordt gekeken naar vier onderdelen.

1. Brancheonderzoek
Door het doen van een brancheonderzoek komt u erachter hoe het gaat met de branche waarin u wilt gaan werken. Blijven veel bedrijven overeind in uw bedrijfstak of gaan er veel failliet? Is mijn idee reëel of moet ik mijn plan aanpassen? Dat zijn vragen waar u, door het doen van een brancheonderzoek, antwoord op krijgt.

2. Klantenonderzoek
Wat voor een bedrijf u ook gaat starten, elk bedrijf heeft haar eigen kopers nodig. Door het doen van een klantenonderzoek weet u naar wat voor klanten u opzoek bent en op welke manier u deze klanten het beste kan werven.

3. Concurrentieonderzoek
Belangrijk is dat u en uw bedrijf zich onderscheiden van de concurrent. Maar hoe doet u dit? Door het inwinnen van informatie over uw concurrentie kunt u kijken op wat voor manier u uniek kunt zijn. U kunt van deze informatie vervolgens een concurrentieanalyse maken door de gevonden gegevens in een tabel te zetten.

4. Omgevingsanalyse
Een gunstige omgeving voor uw bedrijf is van belang om een zo goed mogelijke uitvoering van uw plannen te realiseren. Daarom is het goed om te kijken naar de locatie die u voor uw bedrijf in gedachten heeft. Belangrijke onderwerpen om in uw omgevingsanalyse mee te nemen zijn:

  • Economische factoren
  • Het technologische aspect
  • Regels en wetgeving
  • Inwoners in de omgeving